Chelsea telah bersetuju untuk membayar rekod dunia £ 71.6 juta untuk menggantikan Thibaut Courtois dengan penjaga gawang Athletic Bilbao Kepa Arrizabalaga.

Dengan Courtois cuba memaksa perpindahan ke Real Madrid melalui AWOL, Chelsea telah mengambil tindakan drastik dengan membayar klausa pembelian Athletic Bilbao Kepa sebelum menjelang akhir perpindahan Liga Perdana Khamis.

Kesepakatan itu, yang telah disambut dengan ketakutan yang meluas, juga akan menghancurkan rekod Chelsea yang berada pada £ 57 juta untuk striker Alvaro Morata, yang bergabung dari Real musim panas lalu.

Jalan Courtois ke Real ditetapkan untuk diperluas lagi oleh kesediaan kelab Liga untuk menghantar pemain tengah Matthew Kovacic dalam pinjaman musim ke Chelsea.

Bersama Kepa, Kovacic dijangka di London untuk melengkapkan beralih sebelum tamat ke Chelsea dalam apa yang menjadi akhir panik untuk jendela perpindahan.


Sumber Sepanyol mendakwa Kepa yang berusia 23 tahun akan terbang ke England kira-kira pukul 10 pagi pada pagi Rabu, setelah mengembara ke Madrid pada hari Selasa sebagai persediaan untuk menukarnya.

Jurulatih jurulatih Chelsea, Maurizio Sarri tidak akan mengambil masa depan Courtois dan hanya akan mengesahkan bahawa dia menilai Kepa sangat tinggi selepas menonton pasukannya memenangi perlawanan pra-musim terakhir mereka dengan penalti menentang Lyon.

Ditanya apakah Courtois akan menyertai Real, Sarri berkata: "Saya tidak tahu. Tetapi saya fikir saya di sini hanya untuk bercakap tentang perlawanan ini dan soalan pertama adalah tentang Courtois. Saya tidak tahu pada masa ini. Saya mahu bercakap dengan kelab saya. Kemudian, bersama-sama, kami akan membuat keputusan mengenainya. "

Di Kepa, beliau berkata: "Saya melihat dia setahun yang lalu [ketika saya berada di Naples] dan kesan pertama saya adalah dia adalah penjaga gol yang sangat baik. Sangat muda, tetapi sangat, sangat baik. "


Satu pemain Sarri yang akan datang adalah Eden Hazard, yang membuat penampilan sebagai pengganti ke-68 minit dan meledakkan penalti kemenangan selepas pemain berusia 38 tahun Rob Green menyelamatkan diri dari Pape Cheikh Diop Lyon.

Hazard memberi jaminan Chelsea akan terus memberikan segala-galanya kepada kelab itu, walaupun ditolak perpindahan ke Real.

"Saya tidak melihat masalah ini pada masa ini," kata Sarri. "Saya telah bercakap dengan Eden dua atau tiga kali dalam dua hari yang lalu. Dia telah menceritakan segala-galanya. Saya fikir masalah ini, masalah Bahaya, tidak hadir sekarang. "

Hazard memakai armband kapten, walaupun Gary Cahill dan Cesar Azpilicueta diperkenalkan lewat permainan dan Sarri tidak menolak prospek ke depan menjadi kapten sepenuh masa.

"Kita perlu membincangkannya," kata Sarri. "Kami mahu bercakap dengan semua pemain. Saya mahu bercakap dengan kakitangan dan kelab saya, dan pada akhirnya, saya akan membuat keputusan. Saya fikir saya perlu membuat keputusan apabila saya tahu lebih baik setiap pemain. "

Kesepakatan Kepa akan gerhana £ 66.8m Liverpool membayar Roma untuk menjadikan Alisson Becker penjaga gawang paling mahal di dunia pada bulan Julai. Pemain Brazil itu merupakan sasaran pilihan pertama Chelsea untuk menggantikan Courtois, namun, pada masa itu dan dengan sasaran lain masih mendarat, Blues tidak bersedia untuk memasuki lelongan.

Tetapi dengan masa berlalu untuk menggantikan Courtois, Chelsea tidak berada dalam kedudukan tawar yang kuat dan terpaksa bergerak dengan cepat dan tegas untuk memastikan mereka tidak masuk ke musim baru tanpa penggantian kelas atas.

Kepa hampir berpindah ke Real untuk hanya £ 18 juta pada bulan Januari, tetapi perjanjian itu dihalang oleh bekas pengurus Zinedine Zidane dan Athletic yang menawarkan pemain kontrak jangka panjang baru, yang meningkatkan angka pembeliannya menjadi £ 71 juta.

 Yuran untuk Kepa akan melebihi rekod bekas Alisson yang diperintahkan oleh lebih dari £ 4 juta
Bayaran untuk Kepa akan melebihi rekod bekas Alisson yang diperintahkan oleh lebih dari £ 4 juta 

Keputusan untuk membelanjakan banyak wang untuk Kepa mewakili pertarungan di bahagian Chelsea, kerana dia hanya mendapat satu cap antarabangsa Sepanyol dan tidak mempunyai pengalaman di luar negaranya.

Dia menyertai Athletic pada usia 10 tahun, adalah sebahagian daripada skuad Sepanyol yang kalah kepada Jerman di final Kejuaraan Eropah Bawah 21 Tahun pada 2017 dan juga merupakan sebahagian daripada skuad senior di Piala Dunia 2018, bersama David De Gea dan Pepe Reina.

Seperti yang dinyatakan secara eksklusif oleh Telegraph Sport, Courtois cuba memaksa tangan Chelsea dengan pergi AWOL pada hari Isnin dan Belgium juga gagal hadir di pangkalan Cobham mereka pada hari Selasa.

Chelsea menghubungi Courtois untuk meminta dia kembali pada hari Rabu untuk menjelaskan ketidakhadirannya, tetapi tidak ada petunjuk bahawa dia bercadang untuk melakukannya dan perpindahan £ 35 juta ke Real kini akan dilalui.

Courtois telah menyatakan kesediaan untuk menandatangani kontrak £ 200,000 seminggu baru dengan Chelsea pada Disember tahun lalu, tetapi kemudiannya berhenti untuk meletakkan pen ke kertas dan memutuskan untuk meninggalkannya.

Real bersedia untuk membolehkan Kovacic, yang sendiri melepaskan sesi latihan dengan kelab Sepanyol, untuk menyertai Chelsea dalam pinjaman jangka panjang atas proviso yang mereka dapatkan Courtois.

No comments:

Post a Comment